کار منزل و حافظه بهتر در افراد مسن


کار منزل چه تاثیری بر عملکرد شناختی سالمندان دارد؟


سالمندانی که همچنان کارهای خانه را خودشان انجام می دهند، عملکردهای شناختی بهتر، توجه بهتر و توان فیزیکی بالاتری دارند. در مقایسه با سالمندانی که دیگر کار منزل را خودشان انجام نمی دهند. حتی تعادل آنها در حرکت هایشان نیز بهتر است.

کار منزل و ارتباط آن با سلامت جسی و ذهنی سالمندان ؟


این‌ها نتیجه مطالعه ای است که اخیرا مقاله آن در ژورنال BMJ منتشر شده. از آنجایی که تحرک فیزیکی برای سلامت ذهن و بدن مفید است. گروهی از پژوهشگران بر این شدند تا درباره انجام کارهای روزمره در خانه و انجام کار منزل تحقیقاتی انجام دهند و ارتباط آن را با سلامت جسمی و ذهنی سالمندان کشف کنند.

این مطالعه به چه صورت انجام شد ؟

در این مطالعه 489 نفر به شکل رندوم انتخاب شدند که در بازه سنی 21 الی 90 سال قرار داشتند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند و افراد بالای 65 سال در گروه سالمندان قرار گرفتند. سپس از همگی تست‌هایی دریافت شد تا قدرت فیزیکی آنها سنجیده شود و همچنین سرعت آنها در کارهایی مانند نشستن یا راه رفتن.

چه مواردی در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت ؟

همچنین توانمندی های شناختی آنها نیز ارزیابی شد. در زمینه های زبان، توجه، حافظه، توانایی دیداری. شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را نیز پر کردند تا فعالیت آنها در منزل و این که چه مقدار کار منزل انجام می دهند مشخص شود.

کار منزل به چه میزان توسط سالمندان انجام می شود؟

کارهایی مانند گردگیری، شستن ظرف‌ها، مرتب کردن تخت، اتو کشیدن و … از مواردی بود که در پرشنامه مطرح شد. همچنین شدت آنها نیز بررسی شد و از بین سالمندان تنها نیمی از آنها به اندازه مناسبی کار منزل را انجام می دادند.

نتیجه ی مطالعه کار منزل چه بود؟

در نهایت مشخص شد گروهی که کارهای منزل را به مقدار بیشتر انجام میدادند، تا 14 درصد در توانایی های ذهنی بهتر بودند و همچنین سرعت حرکت آنها تا 23 درصد بیشتر بود.

کار منزل را کم نکنید

البته لازم به ذکر است که این مطالعه از نوع مشاهده ای است و رابطه علی و معلولی بین متغیرها برقرار نیست. اما به هر شکل اهمیت فعالیت داشتن را بیش از پیش نشان می دهد. بنابراین به سالمندان و گروه های سنی دیگر نیز توصیه می کنیم که هرگز بدن خود را محدود نکنند.

 

این مقاله 22 November, 2021 در ژورنال BMJ Open به چاپ رسیده است .
برای دسترسی به این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

Cross-sectional associations of housework with cognitive, physical and sensorimotor functions in younger and older community-dwelling adults: the Yishun Study

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *