استفاده از روش CES برای افزایش کیفیت خواب ورزشکاران

ورزشکاران و اهمیت کیفیت خواب ؟

ورزشکاران معمولا در زمان های نزدیک به مسابقاتشان دچار افت کیفیت در خواب می شوند. خواب با کیفیت برای این گروه از افراد از اهمیت دوچندانی برخوردار است چراکه بر خلق آنها و عملکرد ورزشی آنها تاثیر می گذارد. بنابراین استفاده از روش هایی که بتواند به ورزشکاران کمک کند که خواب با کیفیتی را پیش از مسابقاتشان تجربه کنند، میتواند در نتیجه مسابقه تاثیر مثبت معناداری بگذارد.

ورزشکاران پیش از مسابقات در چه شرایطی قرار می گیرند؟

در مطالعه ای که اخیرا در سال 2022 انجام شده است دانشمندان طی یک پژوهش RCT با استفاده از روش CES گروهی از ورزشکاران را که پیش از مسابقاتشان دچار افت کیفیت خواب می شدند مورد آزمایش قرار دادند. آنها بررسی کردند که شرکت کنندگان از منظر روانشناختی، فیزیولوژیک، مدت زمان پاسخ و کیفیت خواب چه تغییراتی می کنند.

تحریک الکتریکی CES چیست ؟

تحریک الکتریکی CES روشی است که در آن دو الکترود به نرمه گوش ها متصل می شوند و جریان الکتریکی ضعیفی با الگویی خاص برقرار می شود. مطالعات زیادی روی این روش انجام شده است که تاثیرات شگرف آن را روی جنبه های مختلف ذهنی و بدنی نشان داده است. برای مثال می توان به کاربرد این روش در بهبود اضطراب اشاره کرد.

ورزشکاران شرکت کننده در این مطالعه چه کسانی بودند؟

ورزشکارانی که نمره خواب آنها بر اساس مقیاس پیتسبورگ که کیفیت خواب افراد را می سنجد، بیشتر از 5 بود و کمتر از 2 ماه به یکی از مسابقات آنها مانده بود وارد این مطالعه شدند. مجوعا 40 نفر به دو گروه تقسیم شدند که یکی گروه اصلی و دیگری گروه پلاسبو است.

روش مطالعه بر روی ورزشکاران چه بود؟

ورزشکاران در گروه اصلی به مدت 2 هفته تحریک CES دریافت کردند و در گروه پلاسبو تحریک Sham. در تحریک Sham که یک تحریک غیر واقعی است همه چیز مطابق فرایند اصلی پیش می رود و الکترودهایی نیز روی گوش فرد قرار می گیرد با این تفاوت که هیچ جریانی وجود ندارد. صرفا شرکت کننده فکر می کند که در حال دریافت CES است تا در صورت وجود داشتن اثر تلقین محققین متوجه آن شوند و با اطمینان بیشتری اثربخشی روش تحریکی را بررسی کنند.

چه ارزیابی هایی در این مطالعه انجام شد؟

در این مطالعه ارزیابی‌های زیر نیز انجام شد تا نتایج را بتوانند قبل و بعد از مداخله مقایسه کنند:
reaction time test, choice reaction time tests, the Profile of Mood States, heart rate variability (HRV), an Actigraphy activity recorder

مواردی که در ورشکاران تفاوت معنادار پیدا کرده بود چه بود؟

مواردی که در ورشکاران تفاوت معنادار پیدا کرده بود عبارتند از: کاهش خلقیات منفی (مانند عصبانیت، تنش و افسردگی) و همچنین بهبود سرعت عمل ورزشکاران. علاوه بر این موارد تغییر پذیر ضربان قلب (HRV) شرکت کنندگان گروه اصلی نیز تغییرات مثبت داشت و بین اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ایشان تعادل بیشتری برقرار شده بود و در نهایت همچنین مشخص شد که این گروه در خواب خود نیز کیفیت بیشتری را نسبت به زمان پیش از مداخله تجربه می‌کنند.

دستگاه Upstism ؟

اگر شما هم به دنبال یک دستگاه CES با کیفیت هستید که از این ویژگی‌ها و سایر ویژگی‌های درمانی و پژوهشی به روز دنیا پشتیبانی کند، به شما دستگاه Upstism را پیشنهاد می‌دهیم.

 

همچنین می توانید برای دسترسی کامل به این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

Cranial Electrotherapy Stimulation to Improve the Physiology and Psychology Response, Response-Ability, and Sleep Efficiency in Athletes with Poor Sleep Quality

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *