انواع آسیب‌های مغزی کدام اند؟

انواع آسیب‌های مغزی کدام‌ اند؟

روش‌های مختلف زیادی برای آسیب دیدگی مغز وجود دارد. چندین نوع مختلف از صدمات مغزی آسیب زا وجود دارد اما همه‌ی آنها در دو دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند:

 

بسته یا نافذ

صدمات بسته به ضربات سخت وارد شده به سر که به مغز آسیب می‌رسانند بدون اینکه مستقیما با آن تماس داشته باشند، اطلاق می‌شود. نوع صدمات مغزی آسیب‌زا حتی ممکن است مستقیما ناشی از ضربه نباشد بلکه ممکن است ناشی از امواج شوک مانند انفجار یا لرزش مانند سندروم نوزاد لرزان باشد.

شیوع صدمات مغزی نافذ کمتر از صدمات سر بسته است و این صدمات مشخص‌تر و سرراست‌تر هستند. چیزی یا شی‌ای وارد جمجمه می‌شود و مستقیما به بافت مغز آسیب می‌رساند.

 

صدمات مغزی آسیب‌زای بسته

صدمات سر پیچیده تر هستند و نمودهای مختلفی (الگوهای علائم و نشانه ها) دارند. موارد زیر انواع مختلف صدمات مغزی آسیب‌زای بسته هستند:

 

ضربه مغزی:

این نوع رایج‌ترین نوع صدمات مغزی آسیب‌زا می‌باشد. چیز زیادی در مورد چگونگی عملکرد ضربه مغزی معلوم نیست. با وجود اینکه ضربات مغزی معمولا جزئی تلقی می‌شوند، اما داشتن چندین مورد ضربه مغزی با افزایش شانس اختلالات نورولوژیک در سالهای بعد عمر همراه است.

احتمال ضربه‌ی مغزی در گروهی از افراد مانند سالمندانی که مشکل حفظ تعادل دارند، ورزشکاران به ویژه ورزش‌های مبارزه‌ای یا ورزش‌هایی مانند فوتبال) یا موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند بیشتر است.

در صورتی که پس از وارد شدن ضربه به سرتان تا روزهای پس از ضربه احساس درد داشتید و یا حالاتی مانند سرگیجه، لمس شدن عضلات، گزگز انگشتان، سیاهی چشم یا تاری دید را تجربه کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

هماتوم اپیدورال (خونریزی اطراف مغز):

کشنده‌ترین نوع صدمات مغزی آسیب‌ زاست. هماتوم اپیدورال هنگامی اتفاق می‌افتد که خون بین پوشش سخت مغز و جمجمه جمع می‌شود و به سرعت بر مغز فشار وارد می‌کند. در ابتدا، به دلیل روشی که قربانیان هماتوم اپیدورال پاسخ می‌دهند، ممکن است تشخیص تفاوت بین هماتوم اپیدورال با ضربه مغزی سخت باشد.

 

هماتوم سابدورال (خونریزی مزمن داخل جمجمه در زیر سخت شامه):

هماتوم سابدورال مشابه با هماتوم اپیدورال است اما اغلب باعث مشکلات عصبی قابل توجهی نمی‌شود. در این حالت، خون آرامتر به زیر پوشش سخت مغز رسوخ می‌کند و زمان بیشتری لازم است تا به مغز فشار وارد آورد. هماتوم سابدورال در افرادی که داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنند و یا افراد الکلی شایع‌تر است.

 

آنوریسم مغزی:

آنوریسم مغزی یک رگ خونی ضعیف در مغز است که ممکن است به طور غیر منتظره ای پاره شود. آنوریسم ممکن است در مواقع استرس یا با آسیب دیدگی‌های سر دچار پارگی شود اما اغلب روشی برای تعیین علت پارگی آنوریسم وجود ندارد. هنگامی که آنوریسم به خودی خود پاره می‌شود، سکته‌ی مغزی نامیده می‌شود. تفاوت ها در نشانه ها و علائم هر نوع از صدمات مغزی آسیب‌زا بسیار ظریف است. تشخیص این انواع بدون تجهیزات تخصصی تقریبا غیر‌ممکن است. کمک‌های اولیه تقریبا برای همه‌ی انواع صدمات مغزی آسیب‌زا یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *