تحریک مکرر (rTMS)

تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مکرر (repeated TMS [rTMS])

در rTMS دسته ای از پالسها به مدت زمانی مشخص ارائه می شود. در این روش، شدت تحریک، مدت زمان ارائه پالسها، الگوی ارائه (مداوم یا وقفه ای) و ناحیه قشری تحت تحریک، مشخص کننده اثرات تحریک است.

rTMS با فرکانس پایین (یک هرتز): ارائه تحریک مکرر با فرکانس یک هرتز به مدت چندین دقیقه که باعث کاهش فعالیت قشری در محل تحریک می شود.

rTMS با فرکانس بالا (اغلب بیشتر از 5 هرتز):  این نوع تحریک، به صورت ارائه یک سری محرک و ایجاد وقفه بین هر سری با سری دیگر انجام می شود. هدف از این کار، افزایش ایمنی وکاهش احتمال بروز عوارض جانبی مانند تشنج است. تحریک با فرکانس بالا باعث افزایش فعالیت قشری در محل تحریک می شود.

 

شکل4: الگوی دو نوع تحریک با فرکانس پایین و بالا

 

rTMS به محققان این امکان را می دهد تا بتوانند تغییراتی طولانی مدت در انعطاف پذیری و واکنش قشری ایجاد کنند. همچنین محققان با rTMS می توانند عملکرد قشر را در هنگام انجام یک تکلیف خاص تغییر دهند و نحوه رابطه بین فعالیت مغزی و رفتار را کشف نمایند. این کشف می تواند باعث بهبود یا ارتقا رفتار و شناخت شود.

تحریک Theta-Burst: در این نوع از rTMS، الگوی خاصی از تحریک ارائه می شود. این الگو شبیه الگوی نوسانی نورونها است که تصور می شود مسئول پردازشهای مفید و موثر شناختی است. از Theta-Burst هم در مطالعه افراد نرمال و هم جمعیت بالینی استفاده می شود.

TMS آنلاین و آفلاین: آنلاین TMS به مطالعاتی اشاره دارد که ارائه تحریک در هنگام انجام یک تکلیف شناختی صورت می گیرد. به عنوان مثال، ارائه محرک در هنگام یک تکلیف زبانی برای ایجاد اختلال در تولید کلام، جزو مطالعات آنلاین TMS قرار می گیرد.

آفلاین TMS شامل مطالعاتی است عملکرد شناختی فرد پس از ارائه محرک ارزیابی می شود. ارزیابی مهارتهای زبانی بعد از ارائه 15 دقیقه rTMS یک هرتز، مثالی از مطالعات آفلاین TMS است.

 

شکل 5: نمونه ای از TMS آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *