تاثیر تحریک مغناطیسی مغز بر حافظه رویدادی

حافظه رویدادی چیست ؟

حافظه رویدادی اشاره دارد به حافظه ما درباره تجربیات ما در زندگی، خاطرات ما از اتفاقاتی که برایمان رخ داده و به طور کلی به خاطر سپاردن موارد مختلف است.

آیا حافظه رویدادی قابل بهبود است؟

پژوهشگران اخیرا در مطالعه ای توانسته اند با استفاده از تحریک مغناطیسی مغز با جریان مکرر یا rTMS این حافظه را در افراد بهبود ببخشند.

TMS چگونه روی حافظه رویدادی تاثیر می گذارد؟

با قرار دادن کویل دستگاه TMS روی ناحیه قشر پیش پیشانی سمت چپ و اعمال فرکانس کند مکرر، میتوان امواج مغز و فعالیت آن را به گونه ای در این ناحیه تنظیم کرد که عمکلرد حافظه را تقویت میکند.

این مطالعه چگونه انجام شد؟

در این مطالعه در ابتدا از 40 دانشجو خواسته شد که لیست کلماتی را حفظ کنند. سپس نیمی از آنها در ناحیه قشر پیش پیشانی تحریک واقعی و نیمی دیگر تحریک sham دریافت کردند.

تحریک Sham در اصل هیچ تاثیری روی مغز نمی‌گذارد و فرد فکر میکند که واقعا در حال دریافت تحریک است. در کارهای پژوهشی حضور گروه sham برای حذف اثر پلاسبو لازم است.

نتیجه ی این مطالعه چه بود؟

در نهایت مشخص شد آن گروهی که تحریک واقعی در ناحیه پیش پیشانی دریافت کرده بود در مقایسه با گروه دیگر عملکرد بسیار بهتری در آزمون‌های حافظه داشتند.

همچنین نوار مغزی شرکت کنندگان ثبت شد و مشخص شد موج مغزی در گروهی که تحریک دریافت کرده بودند و در ناحیه پیش پیشانی آنها کندتر شده بود و به سمت موج بتا رفته بود، که با بهبود عملکرد حافظه ارتباط دارد.

از TMS چه می دانید؟

اگر تا کنون از دستگاه TMS/rTMS استفاده نکرده اید، می توانید در اینجا دستگاه را مشاهده کنید و جهت سفارش محصول برای کلینیک خود با ما در ارتباط باشید (88653017)

دسترسی به مقاله

این مقاله در تاریخ September 28, 2021 ، در ژورنال معتبر PLOS BIOLOGY به چاپ رسیده است که برای مطالعه مقاله و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید متن کامل آن را در لینک زیر مطالعه فرمایید .

Stimulation of the left dorsolateral prefrontal cortex with slow rTMS enhances verbal memory formation

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *