شوخی و شوخ طبعی می تواند کلیدی برای جامعه‌ای سالم‌تر باشد؟

گفت و گوهایی که حاوی شوخ طبعی هستند، می توانند تاثیری مثبت بر سلامت انسان داشته باشند. در اصل خندیدن و شوخی یکی از بهترین داروها برای داشتن یک زندگی سلامت تر است ؛ این نتایج مقاله‌ای مروری است که تعدادی از مطالعات گذشته را روی خنده بررسی کرده و نشان داده که چقدر می تواند برای سلامت انسان مفید باشد. در این مقاله مروری، 13 مطالعه که طی 10 سال گذشته انجام شده اند بررسی شده است که تاثیر شوخ طبعی و خنده را بر عوامل مختلفی چون سلامت روان، سرطان سینه و پروستات، سرطان پوست، اعتیاد به الکل و … نشان داده بودند.

به گفته پژوهشگران، شوخ طبعی ابزاری است که می توانیم به وسیله آن برخی از صحبت هایمان را که در حالت عادی از گفتن آنها می‌ترسیم، بروز دهیم. این به ما کمک می کند که بار روانی ناشی از آنها را تخلیه کنیم و به دنبال آن زندگی سالم‌تر و روابط موثرتری داشته باشیم.

شوخی‌ها به ثبت لحظات در حافظه نیز کمک می‌کنند و کمپانی های تبلیغاتی از این ابزار بهره می‌برند. حتما می توانید بسیاری از تبلیغ‌ها به خاطر آورید که در آنها نوعی شوخی به کار رفته است.(مثل “لیموشو بدم؟ هلوشو بدم؟ کدومو بدم؟”)

بر اساس این مقاله شوخی، تنها ابزاری برای انتقال پیام نیست؛ بلکه انگیزه افراد را به داشتن مکالمه و فعال بودن در گروه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد. اعضای این تیم تحقیقاتی بر این باورند که خنده و شوخی، ماهیت‌هایی بسیار پیچیده هستند و همچنان به مطالعات بسیار بیشتری برای پی بردن به تاثیر آن‌ها بر مغز و بدن و روابط اجتماعی نیاز است.

 

عنوان مقاله :

A systematic review of humour-based strategies for addressing public health priorities

تیم‌تحقیقاتی :

Elaine Miller, Heidi J. Bergmeier, Claire Blewitt, Amanda O’Connor, Helen Skouteris

Acces to articles on medinateb telegram channel

سال انتشار :

19 August 2021

ژورنال :

Australian and New Zealand Journal of Public Health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *